Gramo på Bylarm
Kunstig intelligens og likestilling i musikkbransjen er blant temaene Gramo vil løfte frem under årets konferanse
By:larm holdes i år mellom 14. og 16. september i Oslo. Musikk-konferansen er Skandinavias største og en av hovedstadens viktigste musikkfestivaler. Som tidligere år består programmet både av foredrag, seminarer og panelsamtaler på dagtid, og konserter om kvelden. Om lag 1000 bransjefolk er forventet å delta, foruten et stort antall band, artister og publikummere.
Gramo vil i år presentere tre sesjoner under årets program: “AI will change everything”, “Slutt på pekeleken – hvordan fikse kjønnslikestilling i musikkbransjen?” og “Your rights, new income”.
Kunstig intelligens og musikkindustrien
I “AI will change everything” drøfter forsker Daniel Johansson og advokat Silje Strandengen hvordan kunstig intelligens vil påvirke musikkbransjen. Allerede ser man at inntektene fra musikk ender opp hos de store tek-selskapene heller enn hos artistene. Johannsson og Strandengen vil problematisere dette og forsøke å svare på de nødvendige spørsmålene om effektene kunstig intelligens har på musikkindustrien. Foredraget presenteres av Gramo i samarbeid med GramArt.
Tar likestillingen på alvor
“Fremdeles er det menn som dominerer musikkbransjen. Hvorfor er det slik?” Spørsmålet ble aktualisert under årets Spellemann, da kun mannlige artister var nominert i kategorien “årets låt”. Under Bylarm inviterer Gramo, i samarbeid med Balansekunst og Akks til panelsamtale om temaet. Paneldeltakere er: Samsaya Sampda Sharma; låtskriver, artist og nestleder i NOPA, Lena Midtveit;MD i Sony, Emily-Madelen Harbakk aka Gucci Caliente; produsent og låtskriver og George Ofori, musikkjournalist, DJ, foredragsholder.
Moderator for samtalen er programleder, DJ og musikkanmelder Christine Dancke.
Sikrer artistenes opphavsrett
Gramos rolle er å sørge for at artister, musikere og plateselskap får betalt når deres innspilte musikk brukes på radio eller i det offentlige rom. Men hva med bilder og konsertopptak som filmes av fansen og postes på sosiale medier? Under sesjonen “Your rights, new income” forklarer Mark Isherwood fra DDEX hvordan denne teknologien gjør det er mulig å identifisere innhold fra ulike plattformer og sikre at skapere og rettighetshavere får betalt. Sesjonen presenteres av Gramo, Tono og NEMAA.
Andre aktueltsaker
Denne låten ble spilt over 313 timer
Den norske låten “The Ballet Girl” med Aden Foyer ble spilt nærmere 6000 ganger i fjor. Nordmannen troner med dette øverst på listen over mest spilte norske låter.
Les merDenne låten ble spilt over 313 timer
Emma Steinbakken overtar som mest spilte norske artist på radio
Hun vipper dermed Kygo ned fra tronen som den mest spilte norske artist på radio, en posisjon han har holdt de siste 8 årene.
Les merEmma Steinbakken overtar som mest spilte norske artist på radio
Hovedutbetaling 2024
Nå har vi fordelt 103,2 millioner kroner for musikk spilt på radio og i butikker, kaféer, treningssentre og lignende i 2023. Dette er fordelt med 50,5 millioner kroner til utøvere og 52,7 millioner kroner til plateselskap og egenprodusenter.
Les mer