Hei, vil du gi tilgang til informasjon om hvordan nettsidene blir brukt?
Ingen person-info, ingen markedsføring.
EN
NO
Gramo Logo
Medlemskap
Bedrift
Om Gramo
Kontakt oss
Aktuelt
Infosenter
Logg inn
Bli medlem
Medlemskap
Bli medlem
ISRC
Utbetaling
Utbetalingskalkuator
Hjelp for medlemskap
Bedrift
Gramo for bedrifter
Priskalkulator
Hjelp for bedrifter
Om Gramo
Om Gramo
Årsmøte
Statistikken
Åpenhetsrapport og årsrapport
Arv
Klage
De tre medlemmene i bandet No.4

No.4 med Julia Witek, Ingeborg Marie Mohn og Emilie Stoesen Christensen. Foto: Jonathan Vivaas Kise

publisert
27.2.24

Gramo-penger til flere

Nye rapporter fra butikker, kaféer, treningssentre og lignende gjør at flere nå får utbetaling fra Gramo.

Det er over 1.300 musikere, artister og plateselskap på 1.200 låter som har opptjent Gramo-penger kun på bakgrunn det nye rapporteringsgrunnlaget. Disse hadde ikke fått vederlag hvis radio-rapporteringen alene hadde vært brukt som grunnlag for fordelingen.

I fjor fikk vi Gramo-penger for en av låtene våre, selv om den ikke ble spilt på radio. Vi vet at Gramo har kontroll på radiospilling fra før. At de nå også kan behandle rapporter fra butikker og kaféer og andre lignende steder som spiller musikken vår gjør at utbetalingen blir enda mer korrekt, og det er vi glade for!
– No.4

77% av låtene er forskjellige

Hvis vi ser på de 100 låtene som har flest spillinger i rapportgrunnlaget for butikker, kaféer, treningssentre og lignende, er bare 23 av disse låtene inne på topp 100 for radio. Både radiokanalene og kundelokalene har den samme låta helt på topp; «As It Was» med Harry Styles.

Det er også stor variasjon på bruken av de samme låtene. «Habits» med Ed Sheeran er spilt nest flest ganger på radio, mens den ligger på 56. plass på hos kundelokalene.

«21 Reasons» med Nathan Dawe og Ella Hendersen er nr. 3 på lista for kundelokalene, men ligger så langt ned som 1.356. plass på radiolista.

Liveqube leverer rapporter til Gramo

Liveqube er et norsk selskap bestående av tidligere utøvende musikere som kuraterer musikk og lager musikkstrategier for sine kunder.

"For å skape en unik identitet for merkevarene vi jobber med, bruker vi blant annet mye norsk musikk av høy kvalitet som ikke alltid når radioen. Det er derfor veldig gledelig at disse nå får kompensasjon", sier Sigbjørn Grimsæth, daglig leder i Liveqube

Tydelig forskjell på topplistene

Den norske låta som er flest ganger spilt på radio er «Smilet I Ditt Eget Speil» med Chris Hosten, mens «OMG» med Broiler og Sofiloud er mest spilte norske låt i kundelokalene (butikker, kaféer og liknende).

Topp 10 – Radio

  1. As It Was – Harry Styles
  2. Bad Habits – Ed Sheeran
  3. Smilet i ditt eget speil – Chris Holsten
  4. Cold Heart (PNAU Remix) – Elton John, Dua Lipa
  5. Pretty – Astrid S, Dagny
  6. Slå hjerte, slå – Chris Holsten
  7. Dancing Feet – Kygo, DNCE
  8. In The Stars – Benson Boone
  9. Easy On Me – Adele
  10. Dans På Bordet – Ballinciaga, David Mokel

Topp 10 – Kundelokaler

  1. As It Was – Harry Styles
  2. Words – Alesso, Zara Larsson
  3. 21 Reasons – Nathan Dawe, Ella Henderson
  4. Belly Dancer – Imanbek, BYOR
  5. Deep Down – Alok, Ella Eyre, Kenny Dope, Never Dull
  6. OMG – Broiler, Sofiloud
  7. Afraid To Feel – LF SYSTEM
  8. About Damn Time – Lizzo
  9. Sorry – Emma Steinbakken
  10. Brightsider – Dagny

FAKTA:

Tallene i artikkelen er per juni 2023.

Tidligere ble vederlaget for bruk av musikk i butikker, kaféer, restauranter, treningssentre og andre kundelokaler fordelt etter radiorapporter. Etter at kundelokalene i stor grad har tatt i bruk strømmetjenester og tilsvarende, har rapportering av musikkbruk blitt mindre ressurskrevende.

Gramo har tilpasset sine systemer, og de siste årene fordelt vederlag for bruk i kundelokaler etter rapportering fra musikkleverandører som Soundtrack Your Brand og Liveqube. En del av kundelokalene spiller radio for sine kunder, noe som gjør at deler av vederlaget fordeles etter rapporter fra de aktuelle radiokanalene.

Andre aktueltsaker

Overskriften Hovedutbetaling på bakgrunn av nærbilde i svart-hvitt av norske sedler og mynter.
18.3.24

Hovedutbetaling 2024

Nå har vi fordelt 103,2 millioner kroner for musikk spilt på radio og i butikker, kaféer, treningssentre og lignende i 2023. Dette er fordelt med 50,5 millioner kroner til utøvere og 52,7 millioner kroner til plateselskap og egenprodusenter.

Les mer
Overskriften Hovedutbetaling på bakgrunn av nærbilde i svart-hvitt av norske sedler og mynter.
18.3.24

Hovedutbetaling 2024

Hender som holder frem en innpakket gave
11.12.23

Gramos "juleutbetaling" på konto i dag!

Årets siste utbetaling fordeler 23,1 millioner til norske artister, produsenter og plateselskap.

Les mer
Hender som holder frem en innpakket gave
11.12.23

Gramos "juleutbetaling" på konto i dag!

Hånd som holdes over et DJ-miksebord
9.11.23

Skaper et “felles språk” for musikkdata

Gjennom å ta i bruk DDEX-standarden for datautveksling av metadata, ønsker Gramo å sikre at utbetalinger til rettighetshaverne skjer både raskere, mer presist og med full åpenhet.

Les mer
Hånd som holdes over et DJ-miksebord
9.11.23

Skaper et “felles språk” for musikkdata

Gramo for bedrifter

Bruker du musikk som er hørbar for dine kunder og gjester?

Se hva du må gjøre

Noe du lurer på?

Prøv gjerne vårt infosenter og se om du finner svar der. Hvis ikke – ta kontakt med oss.

Gå til infosenter