Hoggorm pizza
Gramo stakk innom Hoggorm pizza i Bergen for å ta en prat med innehaver Christopher Haatuft. Vi var nysgjerrige på hans tanker rundt bruk av musikk i restauranten.
Har dere et bevisst forhold til musikkbruk i restauranten?
-Ja, det har vi! Egentlig i alle restaurantene jeg driver. Helt tilbake til da vi åpnet Lysverket, med Fredrik Saroea som spiller i Datarock, var det veldig viktig for oss å koble musikkmiljøet til restauranten.
Hva er dine tanker om Gramo og Tono?
-Før jeg visste hva det var og handlet om, kunne jeg bli irritert for at vi skulle betale. Men når man forstår hvor pengene går, er det greit.
Jeg har inntrykk av at når Gramo- og Tono-pengene kommer, er det veldig kjærkomment for musikerne. At de får seg noen ekstra kroner gjennom Gramo eller Tono skulle bare mangle.
Synes du det er greit å betale for musikken?
-Jeg bruker bare en tjeneste som jeg må betale for. Det er en liten utgift som ikke bør ha noe å si for en sjappe som dette, men som betyr mye for utøvere og produsenter. Vi er heldige som får masse penger inn fra gjestene for det vi selger, så vi må også passe på at det går ut igjen til folk som vi er glade i og som bidrar til å gjøre byen og livet vårt fett.
Vi har 15 års leiekontrakter og da må vi ha restauranter og steder som folk blir glad i og føler eierskap til, og musikken er et enkelt virkemiddel for det.
Husleien er vi ikke glad i å betale, men Gramo betaler vi til med glede!
Andre aktueltsaker
Denne låten ble spilt over 313 timer
Den norske låten “The Ballet Girl” med Aden Foyer ble spilt nærmere 6000 ganger i fjor. Nordmannen troner med dette øverst på listen over mest spilte norske låter.
Les merDenne låten ble spilt over 313 timer
Emma Steinbakken overtar som mest spilte norske artist på radio
Hun vipper dermed Kygo ned fra tronen som den mest spilte norske artist på radio, en posisjon han har holdt de siste 8 årene.
Les merEmma Steinbakken overtar som mest spilte norske artist på radio
Hovedutbetaling 2024
Nå har vi fordelt 103,2 millioner kroner for musikk spilt på radio og i butikker, kaféer, treningssentre og lignende i 2023. Dette er fordelt med 50,5 millioner kroner til utøvere og 52,7 millioner kroner til plateselskap og egenprodusenter.
Les mer